Artikel 1. VOORWERP
1.1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle handelstransacties met Klanten. Ze zijn de basis en maken integraal deel uit van elke contactuele relatie tussen of met EXODA, en de andere contractuele partijen, met betrekking tot de huur van goederen of onderdelen of ermee verbonden materialen en/of diensten van / door EXODA.
1.2. Deze algemene voorwaarden gelden eveneens en zijn ook van toepassing op alle toekomstige transacties met de Klant. De bepalingen van individuele (eventueel afwijkende) overeenkomsten hebben altijd voorrang op deze algemene voorwaarden die aanvullende werking hebben. De algemene voorwaarden van de Klant(en) worden expliciet uitgesloten en zijn in geen geval van toepassing, tenzij dit voorafgaandelijk, uitdrukkelijk en schriftelijk zou zijn bevestigd door EXODA.
Artikel 2. OFFERTE EN HET SLUITEN VAN HET CONTRACT
2.1. De offertes van EXODA zijn niet bindend en gelden gedurende twee weken vanaf de datum van de offerte. De opdrachten dienen schriftelijk te worden geplaatst of bevestigd door de Klant. EXODA is gerechtigd om volgens haar eigen inzichten de bestellingen al dan niet te aanvaarden.
Artikel 3. HUURPERIODE
3.1. De huurperiode vangt aan vanaf de overeengekomen datum waarop de gehuurde goederen geleverd worden door EXODA (aanvang huur) en loopt tot en met de overeengekomen datum voor de teruggave van de gehuurde goederen opgehaald door EXODA (einde van de huur). Dit geldt ongeacht het transport van de gehuurde goederen door de Klant, door EXODA of door een derde.
Artikel 4. VERGOEDING EN PRIJZEN
4.1. Tenzij anders overeengekomen in de offerte, geldt de prijs vermeld in de EXODA prijslijst geldig op het ogenblik van het sluiten van de overeenkomst.
4.2. Indien de vergoeding of prijs voor de bijkomende diensten, zoals de levering, installatie en bijstand/bediening door gespecialiseerd personeel niet werd begroot in de contractuele documenten, zal een redelijke, marktconforme vergoeding geacht te zijn overeengekomen.
Artikel 5. TRANSPORT
5.1. Tenzij anders overeengekomen, is EXODA niet verantwoordelijk voor het transport van de gehuurde goederen. Indien EXODA expliciet akkoord gaat om in te staan voor het transport van de gehuurde goederen, zal EXODA de vrije keuze hebben om de gehuurde goederen zelf te vervoeren dan wel een derde te contracteren. Artikel 9, §§ 9.1. en 9.2. zijn van toepassing op elke schadeclaim desbetreffend.
5.2. Indien de gehuurde goederen worden vervoerd door een derde in opdracht van EXODA, zal de Klant zich eerst en vooral richten tot deze derde partij om zijn schade te verhalen. De Klant kan hiervoor vragen dat de vordering van EXODA lastens de derde wordt overgedragen aan de klant voor zover en tot het proportionele deel waarvoor EXODA aansprakelijk zou zijn overeenkomstig de bepalingen van artikel 9 §§ 9.1. en 9.2..
Artikel 6. ANNULATIE, BEËINDIGING OF UITSTEL DOOR DE KLANT
6.1. Annulatie (beëindiging van de overeenkomst) door de Klant is alleen mogelijk overeenkomstig de hierna vermelde bepalingen. Alleen een schriftelijke annulatie is geldig.
6.2. Ingeval van een annulatie moet de Klant de vergoeding / prijs bepaald in artikel 4 betalen aan het hierna vermelde percentage als compensatie voor EXODA :
Annulatie 30 dagen voor de overeengekomen aanvangsdatum van de huur : 25% van het totale bedrag.
Annulatie 15 dagen voor de overeengekomen aanvangsdatum van de huur : 50% van het totale bedrag.
Annulatie 7 dagen voor de overeengekomen aanvangsdatum van de huur : 90% van het totale bedrag.
Annulatie nadat de apparatuur en/of, al naar gelang het geval, personeel van EXODA op de locatie gearriveerd is: 100% van het totale bedrag.
6.3. De annulatiedatum wordt bepaald op de dag waarop EXODA de schriftelijke annulatie ontvangt.
6.4. Ingeval van uitstel door de Klant naar een latere bevestigde datum binnen de zes maanden van de contractueel overeengekomen start van de huur en met dezelfde opdracht / bestelling, dienen alle bewezen kosten die EXODA gemaakt heeft voor de pre-productie diensten te worden betaald verhoogd met een fee van 15 %.
Artikel 7. BETALING
7.1. Tenzij anders overeengekomen, is de vergoeding verschuldigd zonder inhoudingen of korting op de dag van de aanvang van de huur. De vergoeding voor andere prestaties zijn eveneens verschuldigd bij de aanvang van de contractiele periode. EXODA dient de gehuurde goederen slechts te overhandigen of te leveren aan de Klant wanneer de vergoeding volledig werd betaald. De tijdigheid van de betaling wordt bepaald op het ogenblik dat EXODA het geld heeft ontvangen.
7.2. Indien niet tijdig wordt betaald, is de klant van rechtswege en zonder ingebrekestelling de intrest verschuldigd die geldt voor de handelstransacties. EXODA heeft in dit geval ook van rechtswege en zonder ingebrekestelling recht op een forfaitaire schadevergoeding gelijk aan 10 % van het gefactureerde bedrag.
7.3. De Klant kan slechts tot inhouding en compensatie (schuldvergelijking) overgaan voor zover zijn vordering niet betwist wordt en opeisbaar is of door een definitieve uitspraak in beroep verschuldigd werd verklaard. De Klant kan de inhouding of compensatie desgevallend uitvoeren ten belope van de contractuele verplichtingen uit deze overeenkomst.
Artikel 8. GEBRUIKSRECHT EN DEFECTEN
8.1. De door EXODA verhuurde goederen zijn technisch complexe apparaten, toestellen of materialen en bijgevolg onderhevig aan mogelijke gebreken die een bijzondere voorzichtige behandeling vereisen en door technisch opgeleide personen behandeld dienen te worden.
8.2. De verhuurde goederen worden door EXODA klaargemaakt in haar magazijn op weekdagen (maandag tot vrijdag) voor het normale overeengekomen gebruik tijdens de overeengekomen huurperiode. De Klant is verplicht de gehuurde goederen te onderzoeken op het ogenblik van in bezit name en na te gaan of ze volledig zijn en vrij van gebreken. De Klant zal eventuele gebreken of ontbrekende goederen onmiddellijk melden aan EXODA. Indien de Klant de gehuurde goederen niet onderzoekt of geen melding maakt van gebreken of ontbrekende onderdelen, worden de goederen geacht te zijn aanvaard zonder enige gebreken of tekortkomingen, tenzij het gebrek onmogelijk vast te stellen was op het ogenblik van het onderzoek. Indien het gebrek nadien wordt vastgesteld, dient het onmiddellijk na de vaststelling worden gemeld aan EXODA. Bij gebreke aan onmiddellijke melding, worden de verhuurde goederen beschouwd als goedgekeurd en zonder enige gebreken zelfs ingeval er een gebrek zou zijn. Alle gebreken of tekortkomingen dienen schriftelijke te worden gemeld overeenkomstig artikel 17.1..
8.3. Indien de verhuurde goederen gebrekkig zijn op het ogenblik van de in bezit name door de Klant of indien het gebrek nadien wordt vastgesteld, is de Klant gerechtigd om de herstelling van de gebreken te vorderen nadat hij deze op gepaste wijze en tijdig heeft meegedeeld. Dit is niet het geval wanneer de gebreken werden veroorzaakt door de Klant en/of wanneer deze laatste verplicht is de verhuurde goederen te onderhouden – inclusief herstelling – zoals bepaald in artikel 11, § 11.1. en artikel 16, § 16.2.. EXODA mag de vraag tot herstel naar eigen goeddunken voldoen door een gelijkwaardig aan het verhuurde goed ter beschikking te stellen dan wel de effectieve herstelling van het gebrekkig goed. De Klant kan het herstel enkel vragen tijdens de periode vermeld in artikel 8 § 8.2.. EXODA kan het herstel van het defecte goed uitvoeren op voorwaarde van de betaling door de Klant van de transportkosten, verplaatsingsvergoedingen en werkuren, voor zo ver het werk onredelijke lasten zouden meebrengen voor EXODA. Dit is gewoonlijk het geval wanneer de gehuurde goederen zich in het buitenland bevinden.
8.4. De Klant kan slechts een prijsverlaging of de beëindiging van de overeenkomst vorderen overeenkomstig het toepasselijke recht indien het herstel door EXODA niet is gelukt of indien EXODA heeft geweigerd om het gebrek op te lossen omdat de kosten vermeld in Artikel 8 § 8.3. niet werden vergoed. Wanneer de Klant het gebrek niet heeft gemeld of het laattijdig heeft gemeld, kan de Klant geen prijsvermindering vorderen op grond van een gebrek, noch de beëindiging van de overeenkomst of het vorderen van schade. De Klant is evenmin gerechtigd een schadevergoeding te vorderen wanneer hij het gebrek wel tijdig heeft gemeld, maar wanneer het niet mogelijk is om het gebrek te herstellen binnen de openingstijden van het EXODA magazijn vermeld in Artikel 8 § 8.2.. Wanneer het gebrek niet werd gemeld of laattijdig werd gemeld, is de Klant verplicht EXODA te vergoeden voor de geleden schade. De Klant kan de overeenkomst niet rechtmatig beëindigen wanneer hij zelf aansprakelijk is voor het gebrek.
8.5. Indien verschillende goederen werden gehuurd, kan de Klant slechts de volledige overeenkomst beëindigen op grond van het gebrekkige goed wanneer het gebrekkige goed werd verhuurd als deel uitmakend van een geheel van goederen (een unit) en het gebrekkige goed de dienstverlening en/of werking van het geheel in het gedrang brengt of essentieel bemoeilijkt.
8.6. Wanneer de Klant technisch complexe goederen huurt of goederen die moeilijk kunnen worden bediend tenzij door gespecialiseerd personeel van EXODA of door deze laatste aanbevolen specialisten, is de Klant alleen gerechtigd de herstelling van een defect te vorderen indien de Klant kan aantonen dat het gebrek niet werd veroorzaakt, geheel of gedeeltelijk, door bedieningsfouten.
8.7. De Klant is verplicht om op zijn kosten en tijdig alle vereiste vergunningen aan te vragen en te bekomen voor het overeengekomen gebruik van de gehuurde goederen. Wanneer EXODA belast is met de opbouw en installatie, zal ALGEMENE VOORWAARDEN EXODA de Klant de nodige en noodzakelijke vergunningen op voorhand aan EXODA bezorgen. EXODA is niet aansprakelijk en kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de toelaatbaarheid van het door de Klant geplande gebruik van de gehuurde goederen.
Artikel 9. AANSPRAKELIJKHEID
9.1. De aansprakelijkheid van EXODA is beperkt tot de schade veroorzaakt door bedrog of een opzettelijke of zware fout van EXODA, haar wettelijke vertegenwoordigers of bestuurders.
9.2. De hierboven beperking van aansprakelijkheid geldt niet voor schade ingevolge overlijden en lichamelijke of gezondheidsschade.
Artikel 10. VERPLICHTING TOT BEPERKING VAN DE AANSPRAKELIJKHEID VAN EXODA
10.1. De Klant verbindt er zich toe om in overeenkomsten met zijn klanten of partners de aansprakelijkheid van EXODA te beperken die overeenkomt met de bepalingen van artikel 9, zowel contractueel als buitencontractueel (onrechtmatige daad). Indien EXODA wordt in gebreke gesteld of gedagvaard op deze gronden omdat deze beperking van aansprakelijkheid niet werd voorzien, vrijwaart de Klant EXODA volledig voor de vorderingen en/of veroordelingen tot schadevergoeding of andere vergoedingen.
Artikel 11. VERPLICHTINGEN VAN DE KLANT TIJDENS DE HUUR
11.1. De Klant zal de gehuurde goederen met zorg behandelen. Als de Klant geen diensten (personeel) van EXODA heeft besteld, dient de Klant tijdens de huurperiode alle onderhoudswerken en herstellingen professioneel en op eigen kosten laten uitvoeren. De Klant zal in het bijzonder alle gebreken in de lampen en luidsprekers membraan die zich voordoen tijdens de huurperiode professioneel (laten) herstellen. De Klant zal bovendien alle gebreken herstellen die door hem werden veroorzaakt of de herstellingskosten betalen aan EXODA.
11.2. De gehuurde goederen mogen alleen geïnstalleerd, bediend en geladen worden overeenkomstig de technische voorschriften en uitsluitend door technisch bekwaam en bevoegde personen. Indien de goederen worden gehuurd zonder dienstverlening door EXODA-medewerkers, staat de Klant in voor de voortdurende met alle veiligheidsvoorschriften, in het bijzonder de bepalingen inzake preventie van ongevallen, de werkgevers aansprakelijkheidsbepalingen en de regels van goed vakmanschap en professionalisme.
11.3. De Klant verbindt zich ertoe om te zorgen dat er voortdurend elektrische stroom is tijdens de gehele gebruiksduur van de gehuurde goederen. De Klant is aansprakelijk voor de schade en het verlies ingevolge van stroompanne, onderbrekingen of fluctuaties in de stroomvoorziening.
Artikel 12. VERZEKERINGEN
12.1. De Klant verbindt er zich toe om een een gepaste en met voldoende dekking verzekeringspolis te ondertekenen tegen de gebruikelijke risico’s mbt gehuurde goederen (verlies, diefstal, beschadiging, BA, …). De Klant zal EXODA, op diens vraag, een schriftelijk bewijs voorleggen van de afgesloten verzekeringspolis.
12.2. Als EXODA en de Klant overeenkomen dat EXODA instaat voor de verzekering, zal de Klant de kost van de verzekeringspolis terugbetalen.
Artikel 13. RECHTEN VAN DERDEN
13.1. De Klant verbindt er zich toe dat de gehuurde goederen niet het voorwerp uitmaken van problemen, vorderingen en andere juridische procedures van en met derden. De Klant is verplicht om EXODA onmiddellijk op de hoogte te brengen van een vordering van een derde en alle noodzakelijke documenten ter beschikking stellen. De Klant zal de verdedigings- en gerechtskosten dragen tenzij de oorzaak van de vordering te wijten is aan EXODA.
Artikel 14. BEËINDIGING VAN HUUROVEREENKOMST
14.1. Een huurovereenkomst kan door elke partij alleen worden beëindigd wegens een gegronde reden. Dit geldt ook voor de overeengekomen bijkomende diensten.
14.2. Een gegronde reden voor EXODA bestaat in de volgende gevallen :
A. Ernstige financiële problemen bij de Klant, bijv. Ingeval van beslag op de goederen of rekeningen van de Klant, vorderingen in faillissement of neerlegging van de boeken, vraag voor de toepassing van WCO, procedures ingesteld door overheidsinstanties zoals fiscale en sociale overheden (BTW, directe belastingen, RSZ, …).
B. Gebuik door de Klant van de gehuurde goederen in strijd met het contractueel overeengekomen gebruik.
C. Indien, ingeval van een huur met verschillende betalingen (of huurperiodes), de Klant in gebreke blijft twee betalingstermijnen (of facturen) tijdig te betalen of een bedrag gelijk aan twee betalingstermijnen verschuldigd blijft.
Artikel 15. TERUGGAVE VAN DE GEHUURDE GOEDEREN
15.1. De gehuurde goederen dienen te worden terugbezorgd in het magazijn van EXODA tijdens de in artikel 8 § 8.2. vermelde periode en ten laatste de laatste dag van de overeengekomen huurperiode. De gehuurde goederen moeten volledig zijn, proper en zonder gebreken. De teruggaveplicht geldt ook voor de defecte gehuurde goederen zoals lampen en andere bijhorende onderdelen en accessoires.
15.2. De gehuurde goederen worden alleen beschouwd als terug geleverd indien alle gehuurde goederen volledig werden afgeleverd in het magazijn van EXODA. EXODA behoudt zich het recht voor om de gehuurde en teruggebrachte goederen grondig te onderzoeken. Het in bezit nemen van de goederen zonder enige klacht kan niet worden beschouwd als een aanvaarding van de volledigheid en de goede staat van de teruggebrachte gehuurde goederen.
15.3. Indien de overeengekomen huurperiode wordt overschreden zal de Klant EXODA onmiddellijk schriftelijk op de hoogte brengen. Het blijvend gebruiken betekent niet dat de huur wordt verlengd. De klant zal voor elke dag dat de huurperiode wordt overschreden een vergoeding betalen gelijk aan de overeengekomen huurprijs per dag of herberekend per dag. Deze vergoeding zal worden berekend door de oorspronkelijke totale prijs te delen door het aantal dagen van de oorspronkelijke huurperiode. EXODA behoudt zich het recht voor om hogere schade te vorderen.
15.4. Indien de gehuurde goederen werden beschadigd of verloren dient de Klant EXODA de herstellingskost of ingeval van totaal verlies, de vervangingskost verminderd met de residuele waarde, te vergoeden. De Klant zal bovendien ook de geleden gevolgschade verschuldigd zijn, in het bijzonder elke waardevermindering, expertisekosten, verlies van huurinkomsten en een vergoeding voor de administratieve kosten en opvolging.
15.5. Indien lampen of ander klein materialen beschadigd zijn of verloren, dient de Klant de nieuwwaarde hiervan te vergoeden aan EXODA.
Artikel 16. LANGETERMIJN HUUR
16.1. De bepalingen van dit artikel zijn van toepassing op huurperiodes die langer duren dan twee maanden of indien de Klant in het bezit van de gehuurde goederen blijft omdat deze ze nog niet heeft ingeleverd of te laat heeft ingeleverd en een termijn van twee maanden in totaal is overschreden.
16.2. De Klant is verantwoordelijk voor het onderhoud van de goederen en, indien nodig, voor de herstelling ervan.
16.3. De Klant verbindt zich ertoe en is verplicht alle technische inspecties en onderhoud van de gehuurde goederen, zoals wettelijk verplicht, zelfstandig en op eigen kosten uit te voeren. Op verzoek van de Klant, zal EXODA informatie bezorgen over deze technische inspecties en onderhoudsdata.
16.4. Indien de Klant de gehuurde goederen terugbrengt zonder de hiervoor in art 16 § 16.2. en 16.3. vermelde werkzaamheden te hebben uitgevoerd, is EXODA gerechtigd, zonder enige voorafgaandelijke ingebrekestelling of herinnering, de noodzakelijke werken uit te voeren op kosten en ten laste van de Klant die deze integraal dient te vergoeden.
Artikel 17. SCHRIFTELIJKE DOCUMENTEN
17.1. Indien deze Algemene Voorwaarden een geschreven of schriftelijk document als voorwaarde oplegt heeft bepaald, dan is aan deze vereiste of voorschrift ook voldaan indien het gaat om een email verzonden aan voor EXODA bevoegde personen welke deze email voor ontvangst hebben bevestigd in een antwoord email.
Artikel 18 : ALGEMENE BEPALINGEN
18.1. Mondelinge overeenkomsten dienen schriftelijk te worden bevestigd.
18.2. Indien contractuele bepalingen inclusief deze Algemene Voorwaarden, ongeldig zouden worden verklaard of niet geldig werden opgenomen in het contract, doet dit geen afbreuk aan de geldigheid van het contract zelf en van de andere contractuele bepalingen. De partijen verbinden zich er toe om deze ongeldige of nietige bepaling(en) te vervangen door een geldige bepaling die het dichtst aanleunt bij hun economische en juridische wilsintentie.
18.3. Deze Algemene Voorwaarden en alle andere juridische relaties tussen EXODA en de Klant worden geregeld en beheerst door het Belgisch recht met uitdrukkelijke uitsluiting van de Verdrag van de Verenigde Naties inzake de Internationale Koopovereenkomst van Roerende Goederen (CISG).
18.4. De plaats van uitvoering van deze overeenkomst is op de maatschappelijke zetel van EXODA of na overeenkomst op locatie.
18.5. De bevoegde rechtbank om kennis te nemen van alle geschillen, procedures, … tussen de Klant en EXODA is, is de rechtbank te Tongeren en de bevoegde beroepsinstantie.
CONTACT
U kunt een e-mail sturen naar info@exoda.be.
EXODA – Piringenstraat 32 – B-Tongeren | BTW: BE 0833.451.912 | KBC – IBAN: BE90 7310 4044 5032 – BIC: KREDBEBB